SIHH 2015: Panerai Luminor 1950 3 Days Chrono Flyback Automatic Ceramica
Wiemy już, że w trakcie styczniowych targów SIHH w Genewie firma Panerai pokaże m.in. ceramicznego, czarnego Luminora z chronografem doposażonym w funkcję powracającej wskazówki.
Clou zegarka stanowi połączenie zaprezentowanego po raz pierwszy dwa lata temu mechanizmu P.9100 z ceramiką. Do tej pory werk ten trafiał wyłącznie do modeli w stali lub złocie. Przypomnę, że P.9100 to mechanizm chronografu z kołem kolumnowym i pionowym sprzęgłem, pracujący ze standardową częstotliwością 4Hz. Dwa bębny sprężyny „ładowane” przez częściowo szkieletowany i sygnowany logiem OP rotor, zapewniają 3 dni rezerwy chodu. Całe, składające się z 302 części dzieło inżynierów z Neuchâtel można oglądać przez przeszklony i lekko przydymiony (a przez to lepiej pasujący do czarnej koperty) dekiel.
Czarna tarcza zegarka to jeden ze znaków rozpoznawczych Panerai. Opisywana już przez nas niezliczoną ilość razy struktura kanapki i charakterystyczna tarczka małej sekundy na godz. 9 to elementy, które nie pozwolą pomylić zegarka z żadnym innym. W opisywanym modelu (PAM00580) na cyferblat trafiło również okienko daty (na godz. 3), luminowa w kolorze kości słoniowej oraz napisy, w tym Flyback i Ceramica.
Do obsługi stopera służą przyciski umieszczone po lewej stronie koperty – na godz. 10 (start / stop) oraz 8 (reset). Jeśli w trakcie dokonywania pomiaru naciśniemy przycisk na godz. 8 wskazania zostaną wyzerowane oraz – w tym samym momencie – pomiar na nowo rozpoczęty. To właśnie funkcja flyback. W przypadku PAMa 580 firma zdecydowała się na zastosowanie dwóch centralnych wskazówek stopera. Pierwsza z nich – niebieska – rejestruje upływające sekundy, podczas gdy druga zajmuje się liczeniem mijających minut. Dzięki temu tarcza wolna jest od dodatkowych liczników, a design całości bardziej spójny z DNA Panerai.
Materiał z którego powstała 44mm, matowa, czarna koperta (WR100m) to tlenek cyrkonu. Ta syntetycznie pozyskiwana ceramika jest lekka, wyjątkowo odporna na zarysowania (w stosunku do stali – do 5x bardziej odporna) oraz korozję i wysokie temperatury. Budulec koperty powstaje w skomplikowany sposób. W początkowym procesie cyrkon w proszku przekształcany jest w czarną ceramikę. Następnie każdy element koperty jest indywidualnie formowany i przechodzi kolejne etapy wypalania (w niskiej temperaturze – około 100°C, a następnie w podwyższonej temperaturze – aż do 1500°C) przez około trzy dni. Końcówka produkcji to sprawdzenie i ostateczne dopasowanie wymiarów plus piaskowanie gwarantujące ładne, matowe wykończenie.